lørdag den 8. oktober 2011

Svinekæber med perlespelt

En af mine yndlingsspise er svinekæber (kan efterhånden købes mange steder, vores er købt hos Nemlig.com). Det lækreste møre og smagfulde kød er helt fantastisk.
Jeg har efterhånden lavet svinekæber på mange måder - altid langtidsstegt. I aften blev den tilberedt med øl og rødbeder (det ser lidt drabeligt ud på billedet med den røde farve - flottere i virkeligheden).
600g svinekæber brunes i rapsolie på pande (der kan gå i ovnen) - krydr med salt/peber.
Tilsæt løg, knust hvidløg, porer, lauerbærblad, frisk timian, evt. hel chili, og svits kort.
Tilsæt 2 dl smagfuld øl (idag Honey dew), 1 dl most (idag solbær med æble/pærer) og et stort skvæt æblecidereddike og kog det op.
Sæt i ovnen ved 150 i 1.5 timer - spæd undervejs med svinebouillon. Kom rødbeder i tern ved og gi det 20 min. mere.
Tag ud af ovnen og kog ind på komfuret (fjern chili, hele hvidløg og evt. timianstilke) - ca 30 min. Tilsæt lidt smør og smag til.
Speltkernerne koges ca 17min. (evt. overskydende vand hældes fra) og røres med en stor håndfuld parmesan og persille - smag til.
Server med en god øl. Vi drak en lækker hvede øl fra Sticks´n´sushi.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar