søndag den 16. oktober 2011

Fødselsdagsmenu

Ih endelig en anledning til at få lavet en masse i køkkenet - Fødselsdag!
Jeg rundede 32 i fredags, hvilket selvfølgelig betød fest.
Vi startede med forskellige velkomstdrinks og snacks; jeg havde bl.a. fundet inspiration på Martha Stewarts hjemmeside, som er temmelig uoverskuelig, men der findes rigtig mange gode opskrifter på både drinks, snacks og mad.
Det fungerede godt med forskellige præblandede drinks, som folk så kunne ta af de første par timer.
Jeg havde virkelig i år forsøgt at begrænse mig selv ift. mad, da jeg altid ender med at knokle i køkkenet hele dagen og dermed være temmelig træt når gæsterne kommer. Flere af tingene havde jeg lavet dagen før, så fredag ikke var så travl.
Vi fik kikærter med ovngrillet tomat, peberfrugt og persille/basilikum.
Jamie's kødboller i tomatsauce med basilikum og mozzarella (fra hans allerførste kogebog, som faktisk er rigtig go).
Stegte gnocchi med timiansmør (opskrift fra Aarstiderne.com).
Maltboller fra Paul Cunninghams "Pauls food", dog har jeg tilpasset opskriften, da jeg bagte dem den anden dag, hvor de ikke rigtig fungerede. Jeg har lavet dem med maltekstrakt og en del mere mel end i opskrifter, og så har jeg bagt dem i muffinsforme.
Ølandshvedebrød fra "Meyers bageri" - klart et af mine personlige yndlingsbrød.
Hertil div. pølse og ost fra Supermarco (italiensk supermarked ved Fisketorvet). Det er altså virkelig et hyggeligt sted at handle, og vi endte da selvfølgelig også med en masse andet end det vi kom efter. Prismæssigt er det rigtig godt ift. hvad man gir for mindre gode varer i de lokale supermarkeder. Pecorino fåes i alle afskygninger, og det er selvfølgelig muligt at smage på dem alle, så du er sikker på at få lige dem rigtige.

Til dessert stod den på 3x chokolade. Den sidste måneds tid har jeg haft 3 kg Valrhona chokolade liggende i skuffen; henholdsvis hvid, 64% og 70%. Så i dagens anledning lavede jeg en dessert med hver af de tre chokolader. Det blev til hvid brownie (fra "Hummingbird bakery"), som dog desværre lige fik 5 min for meget, men smagen af hvid chokolade var rigtig god.
Chokolade honning toffee (fra "Pauls food").  Jeg brugte alm. dansk honning, som var lige i overkanten gennemtrængene i smagen, så en anden gang vil jeg nok vælge akaciehonning, som er noget mildere i smagen - mine to piger er dog helt vilde med dem.
Og en ordentlig spand Choko-espresso mousse fra (Paul Cunninghams "Incognito royale" - endnu en fantastisk kogebog).

Resten af aftenen stod den på cocktails.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar