mandag den 2. januar 2012

Nytår

Nytåret blev fejret med maner og udfordringer i køkkenet.
Menuen stod på:
2 appetizers; Kyllingeskind med ørredrogn og carpaccio med trøffelcreme, hertil en Black Velvet.
4x østers til forret med champagne og Sancerre (som Søren Frank anbefaler).
Gordon Ramsays signaturret Bøf Wellington.
Og desserten Gateau Marcel udformet som vinterlandskab.

Kyllingeskind med Ørredrogn har min ældste datter drømt om siden hun hørte om menuen min mand og jeg indtog på The Paul i efteråret. Og hun blev ikke skuffet!
 Let at lave og bestemt en cool ret (opskrift fra Paul food).
Anden appetizer bestod af carpaccio med trøfffelcreme (fra Irma) med olivenolie, citronsaft og parmesan.
Hertil en Black Velvet, som er Guiness toppet af med champagne - Mums!
Forretten var 4 forskellige slags Østers, dagens 1. udfordring, da vi ikke lige havde overvejet at indkøbe en østers kniv. Så åbningen af 24 østers tog en lille times tid, og et par ødelagte knive, men det lykkedes - tak skat.
Østers naturel med citron.
Østers a la Rockefeller; spinat, skalotteløg, fløde og pastis kogt sammen og herefter gratineret med gruyere.
Østers med fennikelmayo (Paul food) og frisk fennikel.
Østers med agurk, chili, estragon, skalotteløg.
Jeg smagte min første østers i efteråret på Nimb bar'n'grill, og blev meget positivt overrasket. Så dette er kun anden gang jeg får østers. Men jeg synes klart østers skal spises naturel, det var svært at smage østersen i de andre serveringer, og det synes jeg er synd.
Hovedretten var bestemt dagens største udfordring, Bøf Wellington. Hele processen med at få den rullet i flere lag gik fint, men ved tilberedningen løb der saft ud af og hele bunden blev blød. Det endte også med at kødet desværre fik for længe, da det jo ikke rigtig er til at holde øje med kødet inde i butterdejen og vi derfor fulgte opskriften slavisk. Denne ret skal klart prøves igen, jeg er ikke så god til når tingene ikke lykkes - det må kunne lade sig gøre!
Til kødet serverede vi kogte og stegte aspargeskartofler, knoldselleri og græskarpure, Vanillesyltede skalotteløg (Meyers salatværksted) og friturestegte skalotteløg.

Desserten havde vores venner sørget for, og da den kom på bordet havde selskabet efterhånden indtaget så store mængder champagne at jeg faktisk ikke er helt sikker på hvad vi fik! Men vistnok Gateau Marcel vendt i kakao, drysset med krokant og popsukker (prøv det!) og hertil en passionsfrugt skum.
Klokken tolv eller rettere halv et, da vi faktisk glemte det, fik vi Kransekage macaroons (Nikolaos Stangas opskrift) med chokolade creme imellem, de var rigtig lækre og lette at lave.
En lækker og hyggelig aften, omend der var alt for mange våde varer!
Mine nytårsforsætter på madfronten er at spise sundere (i hverdagen!) og lære noget mere om mad og madlavning, evt. tage nogle madkurser.
Godt nytår.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar