mandag den 12. december 2011

Sild og snaps

Mit bidrag til weekendens veloverståede julefrokost stod på sild og snaps.
Jeg har for nyligt købt Aamanns bog om Kryddersnaps mhp. at lave snaps til årets julefrokoster. Men måtte jo skuffet indse at snaps skal trække virkelig længe, dvs. jeg nu skal gå igang med næste juls kryddersnaps! Nå men jeg kastede mig for ca 14 dage ufortrødent over projektet til trods, og fandt inspiration i Aamanns bog. Det blev til en snaps (jeg bruger Høker snaps, da den er mild i smagen, og jeg ikke er så vild med smagen af snaps) med appelsinskal, hel kanel, stjerneanis og hel kardemomme.
Den var faktisk ganske udemærket.
Jeg havde desuden lavet 3 forskellige slags sild.
Meyers karrysild (fra Almanak) med stegte æbler og rødløg, chili og ingefær, de var dejligt krydrede.
Bolsjebede sild, som bestod af hjemmesyltede bolsjebeder, revet peberrod, sennep, skalotteløg og creme fraiche/mayocreme.
Sidste sildeudgave var en fennikel, vodka og lime sild i creme fraiche/mayocreme, med inspiration fra Meyers Almanak.
Desuden havde jeg lavet en makrelrilette, bestående af røget makrel most med en gaffel sammen med mayo og creme fraiche, purløg, dild, rødløg og cornichoner.
Mine favoritter var fennikelsild og makrelrilette, men bolsjebedesildene fik også mange rosende ord.
Dejlig julefrokost.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar