onsdag den 23. oktober 2013

Fødselsdag med masser af kage og Risotto

I den forgangne uge havde jeg fødselsdag, hvilket selvfølgelig er blevet fejret med masser af mad og alt for meget kage.
Til kollegaerne havde jeg lavet karameller, chokoladebrud, lemonbars/citronkage og brownie cheesecake med hindbær.

Karameller med æblecider og julede krydderier
Opskriften har jeg fundet på Pinterest (følg mit board "mad" - Soffi Rasmussen, hvor jeg ofte pinner div. madopskrifter fra forskellige hjemmesider). Bestemt værd at lave, godt med den lidt syrlige smag fra æblecideren til de bløde julede krydderier.

Chokoladebruddene fra "Hummingbird bakery" (fåes ofte i Føtex for 79kr) er en klassiker herhjemme.
De kan varieres i det uendelige og er super nemme at lave. I disse var der marsbarer, maltesere, skumfiduser og cornflakes.

Lemonbars har jeg tidligere lavet et indlæg om (se dette).

Brownie toppet med cheesecake toppet med hindbærflødeskum også fra "Hummingbird bakery".
 Denne har jeg efterhånden lavet mange gange, den er nem og bringer altid glæde.

Så alt i alt var der glade kollegaer, der gik mætte hjem i mange dage.

Om aftenen stod den på artiskok og oliven tapenade  ala Tony's med pølse og brød, samt Risotto med kammuslinger.
Tapenaden laves ved at blende en dåse artiskokhjerter med en håndfulde gode smagfulde grønne oliven, friskrevet parmesan, lidt citronsaft, olivenolie samt salt/peber. Den blev rigtig god.


Min risotto bliver altid lavet lidt på slump, og synes ift. væsker at det kommer an på risene, så smager mange gange til undervejs til de næsten har den rette konsistens.
Løg og hvidløg svitses i smør og olivenolie, når de er klare tilsættes risottoris. Efter et par minutter tilsættes lidt hvidvin og når denne er suget ind i risene tilsættes i små portioner vand eller grøntsagsboullion. Når risene er lige ved at være der, tilsættes masser friskrevet parmesan, smør og der smages til med salt/peber, evt. spæd med lidt ekstra boullion, så det ikke bliver for fast. Dagens risotto var med svampe (kantareller, shiitake, østershatte, brune champignon), som jeg ristede i lidt olivenolie med hvidløg og frisk timian. Disse blev blandet i risottoen sammen med ost og smør.

Kammuslingerne steges få minutter på en meget varm pande i smør til de får stegeskorpe.
Hertil serverede jeg en tyndtskåret fennikel og æble vendt i lidt citronsaft og smagt til med salt/peber.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar