torsdag den 18. august 2011

Høkasse risengrød

Okay det er måske lidt mærkeligt med risengrød i august måned, men efter 3 dages sygdom og nu en aften alene med mine to piger, virker det bare som det eneste rigtige. Pigerne syntes også det var lidt mærkeligt, og vi blev enige om at nissen nok ikke skulle ha noget på denne årstid - han må da være på ferie.
Jeg har flere gange forgæves prøvet at lave risengrød i høkasse, men risene er hver gang blevet for udkogt. Så denne gang prøvede vi med kortere tid i høkassen.
250g ris til 12dl mælk og 1/2 teske salt - kog i ca 7 min. under konstant omrøring. Pak gryden ind i håndklæde og derefter ind under dynen i sengen. Vi lod den stå i 50min og rørte så i den, pakkede den ind igen i 10 min og så var den perfekt. Tiden i høkassen kunne jeg så bruge på terrassen med det nyeste nummer af Gastro og med sol i hovedet - fantastisk. Men det allerbedste var næsten at der slet ikke var noget fastbrændt grød i bunden, vi plejer ellers altid at skulle ha en gryde stående i vasken 3 dage efter jeg har lavet risengrød!
Denne størrelse portion passede lige præcis til os tre piger, de to små spiste 3 portioner hver, jeg spiste to, og så havde vi også alle tre ondt i maven bagefter.
Vi gik på jagt i de nærmeste supermarkeder efter hvidtøl, men det var desværre ikke til at opstøve. Så vi måtte nøjes med det næstbedste til risengrød - rød saft.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar