lørdag den 18. februar 2012

Italiensk menu

Inspireret af mit besøg på det lille italienske sted Vespro, stod den fredag aften på italiensk menu i det lille hjem.
Til forret fik vi bruschetta med mozzarella, chili og persilleolie (inspiration hentet i "Jamies Italien").
Brødet ristes helt sprødt, mozzarella kugler hives i 4 stykker hver og fordeles på brødene, pynt med friskhakket chili, persilleolie (persille mortet med salt og olivenolie), lidt ekstra olivenolie og salt/peber.

Hovedret var polenta med chorizo i tomatsauce.
Jeg elsker virkelig polenta, jeg bruger både minutpolenta og alm. polenta, og synes at begge dele smager fint, det vigtigste er jo mængden af parmesan og smør der tilsættes!
Jeg brugte 250g minutpolentagryn til næsten 1 1/2 L vand tilsat salt. Vandet bringes i kog og polentaen røres i, og der røres i 5-10 min., hvorefter konsistensen evt justeres (gerne med mælk) og ellers tilsættes rigeligt smør og parmesan og polentaen smages til med salt/peber.
Løg, hvidløg og chorizo i skiver svitses på en pande, hakkede tomater (dåse) tilsættes sammen med rød peber i små tern. Simre en times tid og justeres med vand løbende. Alt efter hvor stærk chorizoen er smages retten tilsidst til med salt/peber og evt chili/piment.
Retten serveres med parmesan og persille.

Desserten var en citroncreme med savoiardikager stænket med Marsala (fra "Rollinger og roulader"). Mængden af savoiardikager skal ganges noget op efter min smag og må gerne mere en stænkes med Marsala!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar