tirsdag den 15. april 2014

Restaurant Rebel

Restaurant Rebel ligger i Oubæks tidligere lokaler. Restauranten er lille, det samme er menukortet, men bestemt hyggelig. 
Rebel har i år fået en Bib gourmande i Michelin guiden.

Vi havde forudbestilt en Rebelsk aften, som består af:


1 glas champagne
7 serveringer
7 glas vin
Nordaq Fresh vand
Kaffe & sødt
Menuen koster 1400 pr person, og man har bordet hele aftenen.

Første servering var en snack; friturestegt vagtel (eller var det due?)med urtemayo.

Herefter kom der malt- og surdejsbrød med kærnemælkssmør.

1. ret var kartoffel med mayo, citruscreme, kørvel, poppede flæskesvær og vagtelæg.
God dansk klassiker med nye elementer, der fungerede godt. Dog var citrusen bitter og ikke syrlig, syren havde været god til fedmen i denne ret. 

2. ret var svamperavioli med spinat.
Super velsmagende lille ret, én af aftenens bedste. 

3. ret var okse tartar med urtemayo, sennep og bær.
Jeg er stor fan af tartar og denne var bestemt én af de bedre. God balance imellem det ferske kød, syren fra bærene, fedmen fra mayo'en og det salte/bitre fra senneppen. Dog lidt ærgeligt at genbruge mayo'en fra første servering.

4. ret var snegle med ramsløg, skalotteløg og stegt brioche.
Sneglene fungerede ikke for mig, de var druknet i hvidløg og briochen var helt blød. 

5. ret var lam med løg samt friturestegt lammeskank.

Lammen var mager og perfekt tilberedt.

6. ret var oste, kiks og kvædekompot, samt muligheden for at smage pot-käse.
Udvalget af oste var lækkert og tilbød meget forskellige smage. Pot-käsen smagte jeg for første gang, og det gør jeg nok ikke igen. Man skal vist have en særlig kærlighed til meget stærke og ildelugtende oste for at forelske sig i dette.

7. ret var rabarber, hvid chokolade og kørvelis. 
Meget lækker sommer dessert, kørvelisen fungerede rigtig godt.

Som afslutning var der kaffe (eller i mit tilfælde et ekstra glas dessertvin) og studenterbrød med hindbær.

Jeg ser mig selv drikke denne hele sommeren.

Vinserveringerne var generelt fine og velafstemte. Dog faldt en enkelt naturvin ikke rigtig i nogens smag. 

Overordnet set en rigtig fin aften hos Rebel, med smukke anretninger og velsmag. Men jeg kunne godt have tænkt mig nogle flere nytænkende retter, som de bestemt viste de var i stand til med eksempelvis kørvelisen. For mig var det også lidt forvirrende med de meget forskellige madretninger; dansk, fransk, italiensk. 

Lydhøre og opmærksomme tjenere, som ex. serverede min mad på lys tallerken, efter jeg havde kommenteret at det var svært at fotografere på de mørke. Samt et ekstra glas sidst på aftenen af den lækre røde mousserende sag. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar