søndag den 27. april 2014

Ølgravad laks

Jeg har ikke tidligere selv gravad laks, men i år måtte det prøves til påskebordet.
Jeg har læst lidt op på det, og fundet flere der graver laks i alkohol, så jeg tænkte at øl da måtte være muligt at bruge som smagsgiver.

Her er min opskrift:
1 tsk fennikelfrø
1 tsk korianderfrø
6 tsk havsalt
6 tsk sukker
lidt friskkværnet peber
Stød alt dette i en morter.
Dup et pænt laksestykke tør med lidt køkkenrulle, vend det i krydderblandingen og pres det let på. Læg laksen i et fad (ikke for stort, skal gerne passe i størrelsen) og stil overdækket på køl én times tid.
Når laksen har trukket med krydderierne, skal den vendes i følgende:
Skal og saft en én citron
2 spsk hakket purløg
2 spsk hakket dild
Til slut hældes 1 dl IPA øl over (Indian pale ale).
Dæk til med film og stil på køl i 3 døgn. Vend gerne fisken én gang i døgnet.
























Når den har trukket i tre døgn, duppes den tør og de grove krydderier duppes af.
Herefter skal den "beklædes" med hakket dild, hakket purløg og citronskal (omkring samme mængder som benyttet tidligere). Dette lægges på fiskens overside og presses let på. Pak i film og lad stå min. 1 time på køl. Herefter kan den skæres i tynde skrå skiver og serveres enten til brød, salat, som forret eller andet.
Jeg serverede den med fintsnittet fennikel og radise, der havde trukket kort i is koldt vand og derefter vendt i lidt olie og salt/peber. Hertil små vagtelæg.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar