onsdag den 9. november 2011

Æblekage

Denne æblekage er jeg vokset op med. Jeg ved ikke hvor den stammer fra, men den har været en fast bestanddel i min barndom. For mig er det en perfekt æblekage om det skyldes smag eller nostalgi er svært at svare på, men under alle omstændigheder vil jeg varmt anbefale den.

Den er vanvittigt nem at lave. 8 æbler skrælles og kernehuset fjernes, de skæres i både og ligges i et smurt ovnfast fad. Ovenpå drysses masser af kanelsukker (så meget samvittigheden tillader). Dejen består af 100g smør, 100g sukker og 100g mel, som blandes sammen og samles til en klump. Man kan med fordel lade dejen samle sig lidt i køleskabet, og derefter skære den i skiver, som så ligges ovenpå æblerne til de er dækket. Bages ved 180 grader i ca 45 min. - hold øje med den.
Kagen kan ikke serveres i pæne stykker, men skal bare øses op på tallerkenen med en ske og en stor klat creme fraiche til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar