søndag den 27. april 2014

hjemmelavet iste

Nu begynder varmen at komme og dermed er det tid til kolde læskende drikke. Noget af det nemmeste at lave er iste.
Vælg en god smagfuld te, enten bær, frugt, citron eller lign.
Jeg brugte en rigtig lækker og smuk bær te, som jeg har fået fra Helsebixen.dk.
Opskriften er som følger:
1l. kogende vand hældes i en skål med 3 teblade, saft af 1 citron, 4 spsk sukker og 4 myntestilke. Dette skal stå og trække i ca. 10 minutter og røres lidt undervejs, så sukkeren opløses. Det er en god ide at smage til på dette tidspunkt, for alt efter hvilken te der benyttes, skal der muligvis justeres lidt i mængderne. Denne te har i sig selv både sødme og syre. Jeg laver gerne min iste lidt koncentreret, så man kan toppe med danskvand, cava eller andet.
Si isteen når den har trukket og hæld på flaske med lidt nye myntekviste. Stil på køl nogle timer og server toppet med bobler.

2 kommentarer:

  1. Uhm, jeg har drukket iskaffe de sidste par dage, men sådan et glas iste med danskvand er da en god konkurrent.

    SvarSlet
  2. Ja det kan virkelig anbefales.

    SvarSlet